Friday 2 March 2012

Hari ni hari Jumaat...
Hari Jumaat ni selain merupakan penghulu segala hari didalam agama Islam, hari yang digalakkan banyak berdoa untuk mencapai segala hajat dan permintaan kepada tuhan. Tetapi kan, jika silap gaya, ianya akan jadi hari berprestij sebaliknya kepada motivasi kita.

Biasanya lah, hari Jumaat lah hari paling lega setiap minggu kan...apa tak nya, ini lah hari akhir bekerja pada minggu ni, esok Sabtu, lusa Ahad.., hurray... dua hari cuti hujung minggu kan.

Cuti hujung minggu amat bagus buat meluang kan masa dengan anak bini, adik beradik, rakan-rakan, ke nak penuhi hasrat hobi yang dah lama terpendam kan...pergi memancing ker, konvoi motor ke, nak melancung "short term" ke, macam-macam lah boleh dibuat. Bukan saja dapat bersama family, tetapi ini lah masanya untuk charge semula bateri diri kita setelah lima hari bekerja kan...dengan dok bayang kat minda, nanti Isnin masuk kerja, fresh aje kan..

Tanya lah mana-mana orang dan sesiapa yang bekerja, memang hari Jumaat lah akan berlaku dan terlaku suasana yang saya dok sebut tadi. Apa tak nya, dah pulun kerja Isnin sampai Jumaat , ini lah dua hari hujung minggu nak "rest", hilang kan stress, buat perkara-perkara lain yang membina semula semangat diri, berkeriangan dengan keluarga dan mencari angin lain sebelum masuk kerja semula hari Isnin nanti kan..

Tetapi, tidak ramai juga yang tahu dan sedar, hari Jumaat lah adalah hari yang akan mempengaruhi dan menentukan betapa laju atau slow peningkatan produktiviti dan semangat kerja kita pada minggu hadapan. Kita dok dengar, ada yang cakap bila sampai Isnin tu "monday blues", tapi, hak yang jadi makin teruk tu, dah sampai hari Rabu pun masih dok cakap "Rabu blues"... Mana lah ada sampai Rabu Blues kan, ke nak sampai Jumaat semula pun dok nak di sebut "Friday blues" juga..? Wow, hebat...

Bila dok jadi macam tu, maksudnya, graph motivasi kita memang tak naik-naik sampai hari Rabu, malah hari Jumaat juga kot. Dah lah hari Isnin tu memang telah kita semua anggap sebagai tradisi memang takde mood nak kerja...tu yang ramai orang dok cakap...ala, hari Isnin kan..

Sebenarnya, kita dok rugi sangat-sangat bila berlaku macam tu. Walhal, kita dok sebut hari Jumaat lepas, hari Isnin nanti "fresh" datang kerja, tapi tak lah "fresh" juga bila sampai hari Isnin, malah ada yang makin serabut lagi bila dok punch card pagi Isnin. Jadi, apa yang kita rugi. Orang lain pun gitu jugak kan...?

Yea, sebenarnya, kita rugi sangat bila kita jadi "freeze" pada hari Isnin. Saya tak cakap pasal majikan ke, bos kita ke yang rugi, kita sendiri yang rugi banyak secara tak kita sendiri tak sedar.

Apa yang kita rugi? Rugi sangat ke kita? Bukan kan dah biasa hari Isnin tu begitu? Tkpe, ikuti lah penulisan saya seterusnya, apa yang kita rugi dan apa yang perlu kita buat supaya kita tak rugi.

Kita jumpa lagi....alohaa..dari Saiful Mat.

1 comment:

  1. saya suka jumaaattttttt!!!
    saya tak suka ahad malam isnin.. huhuhu

    ReplyDelete