Wednesday 3 October 2012

Salam semua..

Maaf kerana lama tak dapat post dalam blog saya ni. Agak begitu sukar untuk dijelaskan tetapi keadaan agak tidak mengizinkan untuk saya menyambung coretan-coretan untuk dikongsi bersama pembaca. Apa pun, sudi lah meneruskan perkongsian coretan saya ini dan InsyaAllah, saya akan berusaha meneruskan coretan-coretan saya ini.

Sebelum saya meneruskan coretan seterusnya, ingin saya menyambung perkongsian berhubung motivasi diri kita apabila kita bertemu pada hari Selasa. Janganlah merasa pelik pulak, mengapa saya menjadikan hari Selasa menjadi hari penting kepada diri kita, tetapi sebenarnya kita sering terlupa tentang kepentingan hari kedua minggu ini kepada kita.

Hari Selasa sebenarnya akan menjadi hari penting kepada diri kita dalam sesuatu minggu. Setelah kita baru nak mula start enjin melalui hari Isnin, setelah kita baru melepasi 'Monday Blues' kita yang baru melepasi hari hujung minggu, setelah kita baru nak mula naikkan semangat diri pada petang Isnin, sehari sebelum hari Selasa, motiviasi diri kita akan mula meluap, terasah dan berada di puncak paling tinggi pada hari Selasa, iaitu selepas kita lalui hari kedua dalam minggu itu.

Cuba rasakan betul-betul dan ingatkan kembali, di pagi Selasa lah semangat kita seolah merasa seperti baru masuk minggu tersebut, bukan nya hari Isnin. Di pagi Selasa juga lah perasaan dan kekuatan diri kita datang, baru lah ternampak betapa sibuk, banyaknya kerja, banyaknya perkara yang perlu kita buat pada minggu tu. Malah, kadang-kadang di hari Selasa juga lah kita macam baru terjaga.."aik, dah hari Selasa dah?" atau kadang-kadang kita bercakap.."hari ni dah hari Selasa yea..?"..

Itu bermakna, pada hari Selasa lah sebenarnya motivasi kita baru bermula berada di puncak tertinggi, perasaan dan kesedaran kita pada satu-satu minggu tu baru memuncak pada hari Selasa dan bukannya pada hari Isnin. Malahan, jika kita perhatikan, motivasi diri kita tidak berada dipuncak begitu pada hari seterusnya, malahan ianya semakin menurun sampai lah hari Jumaat.

Marilah kita gunakan sebaiknya tahap motivasi, semangat dan perasaan kita bermula seawal hari Selasa untuk membuat perancangan kerja pada minggu tersebut kerana kita begitu rugi tidak dapat memenafaatkan kelebihan kita di seawal pagi Selasa untuk mula merancang dan melakukan segala yang kita ingin rancang dan lakukan. Sekiranya kita memulakan berfikit untuk apa yang nak kita rancang dan buat pada hari Rabu dan seterusnya, kita tidak akan berada di tahap motivasi, perasaan dan semangat sepertimana tinggi nya di awal hari Selasa.

Marilah kita sama-sama melakukan perubahan dan memenafaatkan kelebihan diri kita ini, mudah-mudahan kita akan dapat melihat hasilnya. Cuba lah..

Kita jumpa lagi di coretan seterusnya...

No comments:

Post a Comment